onsdag 23. juni 2010

Mine siste dager på Hawaii..

Ja, nå er det 4 dager til jeg sitter på flyet bort herfra. Er veldig trist å måtte reise fra alt og alle her, men samtidig skal det bli veldig godt å komme hjem igjen også. De siste ukene har jeg bare nytt Hawaii så mye jeg kan, og jeg har gjort mye morsomt :) I dag var jeg på Yokohama beach og på kvelden gikk jeg på skøyter i en ishall med noen venner. Godt å kjenne kald luft og is under føttene igjen! Har også snorklet, gått på tur til et fyrhus, svømt til Flat Island to ganger, padlet vært på North Shore to ganger, vært på stranden nesten hver dag, og på tivoli! Har ikke sittet stille en dag i hele sommerferien :) Her er noen bilder fra når jeg var i Waimea Bay på North Shore med noen venner. Vi svømte et godt stykke ut, og så kommer plutselig 12-14 ville delfiner bort til oss og omringer oss og svømmer rundt oss og under oss. Det var en helt utrolig opplevelse, de var så nærme! :) Tok bilde med undervannskamera:

Alohaaa :)

fredag 28. mai 2010

Sommerferieeee :D

Jepp, jeg har sommerferie nå, og det føles herlig! Kunne ikke tenkt meg et bedre sted å være på ferie i 1 måned :) Skolen er ferdig, og på tirsdag var det graduation. Staten Hawaii lar uheldigvis ikke utvekslingsstudenter som går på offentlig skole være seniorer, så jeg er junior.. Men, men, det var veldig morsomt å få være med å se hele graduation-seremonien uansett!

Meg og vertsfamilien min pluss granny som er på besøk.

Jeg tror graduation er litt morsommere her på Hawaii enn på fastlandet, for alle får blomsterkranser (lei's) helt opp til ørene! Haha, dritkult! Det var en kjempemorsom seremoni, også. Alle jublet og plystret i ett sett. Kjempemorsomt :)

Sophie, Robyn, Kat og Kate

Class of 2010

fredag 21. mai 2010

Update

Hei! Jeg vet det er alt for lenge siden sist, og jeg beklager for det. Ting går i ett her, og tiden går altfor fort. Jeg har bare 3 dager igjen på Kalaheo High School, finals begynner i morgen. Vi gjør ikke så mye på skolen akkurat nå, vi sitter bare å skriver i hverandres årbøker :) Jeg gleder meg til å bli ferdig med skole og bare cruise rundt her, men det blir også litt rart å ikke komme tilbake til skolen. Siden sist har jeg gjort det jeg pleier å gjøre: vært på en hemmelig strand på North Shore, der vi så en flokk med ville delfiner!, vært på stranda her i Kailua/Lanikai mange ganger, hengt med venner, skole, og så videre. Livet er veldig bra, for å si det mildt :)

Meg og vertssøster Hannah

17.mai har jo også vært, og den dagen var ikke noe spesiell i det hele tatt. Nordmennene gikk ut å spiste siden det var Lien sin bursdag den 16.mai, så det var koselig :)

Neste måned tror jeg jeg skal til Maui, som er en annen øy her! Det blir bra!

Nydelig soloppgang!

Og til dere som spør om jeg gjorde noe spesielt for å ende opp her; nei, jeg gjorde ikke det. Har ingen aning om hvordan det skjedde! Haha, var vel bare ekstremt heldig. Og jeg tror ikke noen nordmenn kommer hit med AFS til høsten, for det er en stor mangel på vertsfamilier her. I år er vi 5 her (Norge, Portugal, Sveits, Italia og Japan). Siden vi er så få her, er veldig nærme AFS-koordinatene her, så vi studentene vet mye om hvem som skal komme hit neste år osv. Tror det er 2 studenter som skal komme, men bare 1 av de har fått vertsfamilie til nå. Men vi i AFS reiser rundt på skoler osv. for å prøve å få flere til å være vertsfamilie!

Meg, Lien og Shannon. Vi gikk opp et fjell for å se på soloppgangen :)

Nå må jeg stikke å øve til kjemi-final som er i morgen.
Shoots!

onsdag 14. april 2010

Prom 2010

Heisann! Da var det på tide å oppdatere igjen. Siden sist har jeg for eksempel vært på prom! Det var den 26. mars, men jeg er som vanlig litt treig med å oppdatere, hehe. Prom var iallefall utrolig gøy! Mange folk, god mat og mye dans J Samme dag som prom var kom pappa og Hedda fra Norge for å besøke meg, så jeg møtte de på hotellet deres etter prom var ferdig, før jeg og noen venninner reiste ut igjen. Det var kjempegodt å se de igjen, og jeg fikk mye tid sammen med de. Vi kjørte rundt på øya, og jeg viste dem alt som er verdt å vise ;) Her kommer bilder fra prom og norgesbesøket:

Godt med shave ice, Hedda? haha

Ellers kan jeg ikke fatte at vi er I midten av april, og at skoleslutt og hjemreise begynner å nærme seg. Skolen slutter 26. mai tror jeg, og det vil si at jeg har 1 måned med ferie her på Hawaii før jeg reiser hjem 28.juni! Det blir herlig!

torsdag 25. mars 2010

Tsunamivarsel og tur til the Big Island

Jeg vet jeg suger i å oppdatere bloggen min, men det er så tiltak å sette seg ned å skrive. hehe. Uansett! Er en god del som har skjedd siden sist gang jeg skrev! Det var for eksempel tsunamivarsel her for et par uker siden. Det var på en lørdag, og jeg våknet kl. 6 om morgenen av alarmsirenene som vekte opp hele øya sikkert. Vi bor ganske nærme havet, så vi bestemte oss for å evakuere. Vi reiste opp på et utkikkspunkt på et fjell og bare ventet på at tsunamien skulle treffe. Men det skjedde jo ikke, havet bare trakk seg frem og tilbake oftere enn vanlig. Men, det var en ganske spennende opplevelse, selv om jeg var ganske forfjamset når sirenene ringte ;)

Utsikten fra der vi var under tsunamivarselet

Sophie og meg. Tsunami "survivors"! ;)

Sist uke hadde jeg spring break, og jeg og de 4 andre AFS-studentene her reiste til the Big Island, som er en annen hawaiisk øy. På kartet heter øya "Hawai'i", og det er den største av alle. Vi hadde det kjempemorsomt! Flyturen var helt nydelig, og varte bare i 40 minutt eller noe. Jeg så en hval fra flyet, og mange lyer :) De 2 første dagene bodde vi i Kalapana, der en hel hawaiisk familie bodde, det var superkult. Resten av dagene bodde vi hos familiens andre hus i Waimea. Den øya var skikkelig annerledes enn Oahu, og det var morsomt å se andre ting. Vi reiste til vulkanen og så strender med svart sand. Familien og folkene vi ble kjent med der var kjempesnille, og jeg er glad jeg fikk sett en litt mer "ekte" del av Hawaii, der det ikke er så mange turister osv. En knalltur! :)
Utsikt over Waikiki fra flyet

Meg inne i en skog ved en foss

Black sand beach. Utrolig fint!

På fredag kommer pappa, Hedda og Kenneth, og det er også prom. Gleder meg!! Har funnet kjole og sko til prom, kan legge ut bilde etter det er over :) Og i morgen skal jeg ta manikyr og pedikyr, gleder meg!

tirsdag 16. februar 2010

Oppdatering!!

Yes! Da var det på tide med en oppdatering av januar og litt februar! Slår til med en liste:
  • Har vært mye på stranden! Soler meg, jogger, går turer osv. Er fint å ha en strand 5 min fra huset :)
  • Vært en del i Kailua town
  • Kino
  • LINN BLE 18 ÅR 8.JANUAR! Gratulerer :D Savner deg!
  • Skypet venner og familie hjemme i Norge
  • Pool party/BBQ hos en venninne
  • Hatt AFS-presentasjon på en skole
  • Hatt AFS Mid Year Orientation
  • Vært på Punahou Carnival (tivoli! gøy! :)
  • Vært et par turer på Ala Moana og Windward Mall
  • Vært et par turer i Waikiki og møtt norske utvekslingsstudenter som er her på en ukes ferie :)
  • Vært i Chinatown! Er nemlig Chinese new year nå, mye feiring som foregår der :)
  • Sett på OL!!
  • Vært med venner
  • Vært på the Beach Boys-konsert! Veldig artig, de holder fortsatt koken!
Bastienne og meg

Det var alt jeg kom på. Har sikkert gjort andre ting jeg har glemt. hehe. Merker at jeg ikke er så veldig god å blogge. Tar en del tid. Men, men!
Er mye morsomt som skjer i nærmeste fremtid! Skal til Big Island (annen hawaiisk øy) i midten av mars, pappa og Hedda kommer i slutten av mars, og det er også prom i slutten av mars! Vi har fri hver fredag, og jeg storkoser meg med det :) Tiden flyr, og jeg har det kjempemorsomt!

Lien, Alessandra, Maddy og Jade på Punahou Carnival

søndag 7. februar 2010

Fra Sogndal til Hawaii

Hei! Lenge siden sist! Kommer med et oppdateringsinlegg senere, for jeg gidder ikke å prøve å huske alt jeg har gjort den siste måneden akkurat nå.. Hehe. Jeg fikk en kommentar som spurte om jeg kunne skrive hele prosessen fra jeg søkte til jeg kom hit, så da tenkte jeg at jeg heller kunne gjøre det.

Jeg husker ikke akkurat når jeg begynte å søke, men jeg tror det var i september. Jeg bestemte meg for å søke med AFS, fordi jeg hadde hørt veldig mye bra om de. Er utrolig fornøyd med alt AFS har gjort så langt! Med AFS kan man ikke ha statsvalg eller noen ting, man kan ende opp hvor som helst uten at du kan gjøre mye med det. Søknadsprosessen var utrolig lang, og innebar en haug med papirarbeid, legesjekker og vaksiner. Men, mitt utvekslingsår til de grader vært verdt alt arbeidet! Angrer ikke ett sekund på at jeg reiste. I november fikk jeg vite at jeg hadde blitt akseptert til USA, og da var det bare å vente på plassering og vertsfamilie.

Tiden gikk, og jeg sjekket eposten min flere ganger daglig for å se om det hadde skjedd noe nytt. I mars fikk jeg første pekepinn på hvor jeg skulle. AFS-studentene ble delt inn i 5 "gateways"; altså byer/flyplasser man kan lande på. De 5 gatewayene var New York, Chicago, Houston, Los Angeles og Seattle. Fikk også tildelt statene jeg kunne komme til da. Min gateway ble Los Angeles, og da fikk jeg 6 stater jeg kunne ende opp i: California, Hawaii, Nevada, Arizona, New Mexico, og Colorado. Jeg var utrolig fornøyd med de statene, og de var egentlig det samme for meg hvilken stat jeg endte opp i. Hadde aldri hørt om noen som kom til Hawaii, så jeg tenkte nesten ikke på det som et valg engang.

I mai fikk jeg en friend request på facebook. Det var vertssøsteren min! På "hometown" på profilen hennes stod det "Kailua, Hawaii", og da begynte det å gå opp for meg at jeg skulle tilbringe mitt utvekslingsår på Hawaii! Ble utrolig glad, men prøvde å ikke glede meg alt for mye da, siden jeg ikke hadde fått det bekreftet av AFS enda. Hadde vært utrolig surt om noe hadde gått galt, sånn at jeg ikke kunne bo hos de. Men jeg sendte mailer med vertssøsteren og vertsmor, så jeg var ganske sikker. I juli fikk jeg den endelige bekreftelsen fra AFS, og da begynte jeg å glede meg for fullt! :D

I august reiste jeg, og nå sitter jeg her, nesten 6 måneder senere. Har hatt et fantastisk opphold til nå, og føler meg utrolig heldig som havnet på akkurat denne plassen i akkurat denne familien. Jeg er en av 5 AFSere fra hele verden som er her dette året, det sier litt om hvor få vi er her, og hvor lite AFS-"chapteret" her er.

Som sagt, skal komme med en liten oppdatering senere :)